Cum să ne alegem motoferăstrăul potrivit?

 

                        Vremurile când numai utilizatorii profesioniști tăiau lemne au trecut de mult, dar au trecut și acele vremuri când se fabricau numai motoferăstraie profesionale. Atât de mult s-a lărgit sortimentul motoferăstraielor fabricate, încât este din ce în ce mai greu, să ne orientăm, care motoferăstrău la ce se poate folosi, care ni s-ar potrivi cel mai bine. În primul rând, ar trebui să ne decidem, în ce scop, la ce fel de lucrări dorim să folosim motoferăstrăul.

 

 

Pentru doborârea copacilor, secționarea buștenilor, tăierea lemnelor de foc este indicat un motoferăstrău tradițional pe benzină. Pentru mărunțirea cregilor și scândurilor, tăierea tufișurilor și lăstarilor, fasonarea gardurilor vii se potrivește și un motoferăstrău mai mic, indicat pentru lucrul de lângă casă. La dulgherie, pentru fasonarea copacilor și tăierea crengilor groase se folosește un motoferăstrău puternic, dar ușor, așa numitul motoferăstrău de o mână. La curățarea și toaletarea coroanei arborilor se utilizează motoferăstrăul de elagaj, cu ajutorul căruia se poate rezolva această problemă, fără să fie nevoie de scară sau mijloc de ridicare.

                        În al doilea rând, trebuie să cunoaştem, condiţiile de lucru, volumul de lucru la care dorim să folosim motoferăstraul şi în cât timp dorim să terminăm tăiatul. Lemnele sunt de esenţă tare sau moale, ce grosime au, unde este situată lucrarea, şi cât de aproape se găseşte sursă de curent.

 

 

Puterea motorului şi lungimea şinei de ghidaj sunt hotărâtoare, când vorbim despre productivitate. Când dorim să tăiem un volumul de lemne cât mai mare, într-un timp cât mai scurt, atunci avem nevoie de un motoferăstrău mai puternic, capabil pentru lucrări mai intense. Dacă vrem să tăiem lemne, continuu, fără oprire, şi după terminarea unui rezervor de benzină, atunci numai un motoferăstrău profesional poate fi luat în calcul. La tăierea lemnelor de esenţă tare avem nevoie de putere mai mare, implicit de un utilaj mai puternic. Cu cât lemnele sunt mai groase, cu atât avem nevoie de şină de ghidaj mai lungă. Această lungime trebuie să fie cel puţin jumătate din grosimea lemnului. Şinele de ghidaj mai lungi atrag după sine şi un motoferăstrău mai puternic. În zonele de lucru, unde în apropiere se găseşte sursă de curent, putem lua în calcul folosirea unui utilaj pe curent sau pe acumulator. Aceste utilaje sunt uşoare, uşoare de manevrat, mai puţin zgomotoase, dar  se pot folosi numai pe durată scută de timp şi numai pentru lucrări ocazionale

     În al treilea rând trebuie luat în calcul experienţa omului care lucrează cu motoferăstrăul. Acesta are efect şi asupra productivităţii, dar are o mare importanţă şi în durabilitatea utilajului.

 

Greutatea şi echilibrul motoferăstrăului vor afecta modul în care va tăia un utilizator neexperimentat, ameninţând de multe ori cu pericole de accidentare. O greutate mai mare şi o şină de ghidaj mai lungă îngreunează munca, pentru că motoferăstrăul trebuie ţinut şi manevrat din braţe, fără să ne sprijinim pe utilaj, astfel este mai greu de manevrat. Uşurinţa întreţinerii este un factor important, în mod deosebit ascuţirea lanţului este foarte importantă. La acestea putem primi ajutor din partea magazinelor şi serviceurilor de specialitate. Cu cât un motoferăstrău este mai bine întreţinut, cu atât va avea durabilitatea mai mare. 

      În al patrulea rând contează uşurinţa cu care se operează un motoferăstrău. În acest caz trebuie luate în calcul modul de pornire, întinderea lanţului, accesul şi curăţarea filtrului de aer şi a bujiei, întreţinerea sistemelor şi elementelor de siguranţă, şi nu în ultimul rând mărimea emisiilor de fum şi noxe.


  

 

Pornirea motoferăstrăului este uşurată de butonul combinat şoc-pornire-oprire. De exemplu, la motoferăstraiele Husqvarna nu se poate uita butonul pe poziţia de şoc sau de oprire. Motoarele modelelor mai puternice sunt dotate cu valvă de decompresie, uşurând astfel pornirea. Întinzătorul de lanţ pe majoritatea modelelor este dispus pe partea laterală a capacului de ambreiaj, astfel este mult mai comod să întindem lanţul. Accesul la filtrul de aer şi la bujie se face doar prin desfacerea simplă a unor cleme. Prezenţa şi integritatea sistemelor şi elementelor de siguranţă micşorează pericolele de accidentare. Emisia de fum şi noxe a devenit unul din problemele cele mai acute a zilelor noastre. Pe când la un motor clasic în doi timpi gazele arse erau evacuate de afluxul de carburant, la motoarele Husqvarna un tampon de aer separă gazele arse de carburant, astfel scăzând cu peste 60% emisia de fum şi noxe, şi scăzând cu 20% consumul de carburant. Acestea sunt aşa numitele motoare X-Torq.

         În al cincilea rând, să avem în vedere existenţa furnizorului de piese şi accesorii originale, şi asigurarea serviceului de specialitate.

 

Din păcate, cum se spune „Ce se poate strica, mai repede sau mai târziu se şi strică”. Desigur, de preferat ar fi mai târziu, dar dacă în apropiere se găseşte un magazin şi un service de specialitate, acest lucru ar fi un avantaj. Începând cu sfaturi, continuând cu pornirea utilajului, asigurarea de consumabile şi piese, şi până la repararea motoferăstrăului, toate le găsiţi la un loc.

                       În final dar nu în ultimul rând să vedem preţul motoferăstrăului.

                        Avem tendinţa să ne uităm numai la preţul afişat pe raft al utilajului. Dar atunci când calculăm preţul unui motoferăstrău trebuie să avem în vedere mai multe cheltuieli. Dintre acestea, desigur contează preţul de vânzare, dar tot atât de importante sunt şi cheltuielile de întreţinere, de funcţionare şi de reparare care vor urma, durata de viaţă şi productivitatea utilajului, precum şi confortul şi siguranţa utilizatorului.

                        Dacă ţinem cont de toate aceste aspecte enumerate, ne putem orienta, care ne-ar fi motoferăstrăul potrivit. Desigur, mai multe sfaturi, de la oameni de specialitate buni, în magazine de specialitate bune, mai putem primi, dar decizia este al cumpărătorului, mai ales când sortimentul este atât de larg.

 

Keszler Csaba - Magazin Satu Mare