Aproape ca nu mai există casă cu grădina, care n-ar dispune de vreun utilaj de grădina. În orice sezon, așa și toamna, este important, să întreţinem și să depozităm cum se cuvine, utilajele, care ne-au fost de un real folos pe parcursul întergului an. În general, cu folosirea lor, majoritatea oamenilor sunt în clar, dar mai puțină lume cunoaște, cum ar trebui făcute restul lucrărilor legate de acestea.

            Înainte să începem orice lucrare de întreţinere, trebuie să controlăm utilajul, să vedem în ce stare este. Acest lucru nu se face, când utilajul este în funcţiune, sau motorul este fierbinte. Este important de ştiut, că la utilajele propulsate de motoare în patru timpi, contează direcţia în care se pot înclina. În direcţia tobei de eşapament sau al filtrului de aer este intezisă înclinarea, acestea se găsesc, de obicei, în partea din faţă a utilajului. De exemplu, pentru a ne uita sub o maşină de tuns gazon, apăsăm braţul maşinii de tuns până la sol, fixăm braţul, și apoi putem verifica partea de jos a maşinii.

            Primul lucru de făcut, peste care sărim foarte uşor, este curăţarea utilajului de praf, noroi şi alte depuneri. Are o importanţă foarte mare în siguranţa în exploatare şi în funcţionarea normală a utilajului, precum şi în creşterea durabilităţii acestuia. La utilajele, care dispun de cuţite rotative, numai după curăţarea lor, putem observa, dacă cuţitul are crăpături, caz în care acesta trebuie înlocuit obligatoriu. La motoferăstraie, curăţarea şinei de ghidaj, a lanţului şi în jurul pompei de ulei sunt condiţiile necesare pentru ungerea bună a lanţului. Depunerile de pe motoare împiedică răcirea lor adecvată, pentru că majoritatea utilajelor sunt dotate cu motoare răcite cu aer.

            Motorul se curăţă numai când acesta nu este în funcţiune şi nu se spală cu pompă de apă de presiune înaltă. În general motorul se curăţă cu peria. Părţile cu cuţite rotative se spală cu apă. Unele modele de maşini de tuns gazon sunt dotate cu racord pentru furtun de apă, şi prin acţionarea cuţitului se spală automat carcasa maşinii. Motoferăstrăul se curăţă, în general, cu aer comprimat. Trebuie să fim atenţi, să nu găurim filtrul de aer.

            Să nu uităm să protejăm contra ruginei părţile metalice, mai ales atunci, când urmează, cât de curând, să depozităm utilajul.

            Toate utilajele sunt dotate cu dispozitive de siguranţă. Aşa sunt, de exemplu, mânerul de frână de la maşina de tuns gazon şi de la motoferăstrău, întrerupătorul de siguranţă de la motocultor,  pârghia de siguranţă de la hamul motouneltei de cosit şi întrerupătoarele de oprire a utilajelor. Controlul şi încercarea lor de probă este cea mai importantă activitate. Niciodată să nu începem să lucrăm cu utilajul, dacă acestea nu funcţionează cum se cuvine. Pentru repararea acestor dispozitive, dacă trebuie, duceţi utilajul într-un service autorizat.

            Este neapărat nevoie, și important din punct de vedere al siguranței, să controlăm cuțitele tăietoare. Acestea nu pot avea crăpături, nu au voie să aibă joc, șurubul și piulița de fixare să nu fie slăbite sau crăpate. Tăișul trebuie să fie bine ascuțit. Cuțitul mașinii de tuns gazon, dacă este îndoit, cel mai bine este, să-l schimbăm. Numai capetele cuțitului, ultimele 5-7 cm, trebuie ascuțite. Să avem grijă, ca în timpul ascuțirii, să nu supraîncălzim oțelul, din care este fabricat, ceea ce ar duce la decălirea materialului. Pentru ascuțirea lanțului de ferăstrău și a cuțitului de defrișare se recomandă folosirea unui șablon de ascuțit, ce poate fi achiziționat dintr-un magazin de specialitate.

 

           Să ne convingem, de tipurile de filtre cu care este dotat utilajul pe care îl deținem. Așa sunt filtrul de aer, filtrul de benzină și filtrul de ulei. Acestea trebuie întreținute corect sau schimbate la timp, în funcție de tipul lor. Este foarte importantă starea în care se află filtrele, de acest lucru depinde durabilitatea motorului, consumul de carburant și nu în ultimul rând emisia de noxe.

            La tipul de filtru de aer umplut cu ulei, se verifică nivelul, și dacă trebuie, se completează până la nivel. Filtrul de hârtie, se poate, numai înlocui, pe când filtrul de burete se poate clăti în apă cu detergent de vase, și nu în benzină, iar după ce se usucă, se înbibă cu câteva picături de ulei, și se pune la loc. Dacă buretele începe să se descompună, acesta trebuie schimbat. Filtrul cu sită de plastic se poate sufla cu aer comprimat.

           

 

                Benzina se depozitează într-o canistră destinată doar pentru acest lucru. Să avem în vedere, că o benzină depozitată mai mult de 30 de zile poate avaria motorul, sau motorul pur și simplu nu va mai porni. Din acest motiv, atâta benzină să cumpărăm, cât consumăm în 30 de zile. Este bine să avem o etichetă pe canistră cu data cumpărării benzinei. Filtrul de benzină, dacă este murdar, trebuie schimbat, și rezervorul trebuie curățat prin clătire.

            Este importantă tipul și calitatea uleiului pentru motoare în 2 timpi, din care se face amestecul de benzină-ulei pentru motoferăstraie. Un motor de motoferăstrău poate ajunge până la 14000-14500 turații pe minut. Din această cauză, se pot folosi numai uleiurile care corespund cu specificațiile JASO FB/ISO-EGD (ISO-EGB), care se garantează de producătorul motorului. Raportul de amestec depinde de calitatea uleiului (2,5-3%), după recomandarea din instrucțiunile de folosire. Carburatorul motoferăstrăului trebuie reglat într-un service autorizat la amestecul pe care îl va folosi.

            La motoarele în 4 timpi uleiul se schimbă. Se pot folosi uleiurile recomandate de producătorul motorului (SAE30, 10W30, 5W30). Este important să respectăm intervalele de schimb indicate de producătorul motorului, în general 40-50 ore de funcționare sau cel puțin odată pe an. La motoarele noi primul schimb de ulei se recomandă după 5 ore de funcţionare. Înainte de schimbul de ulei, motorul trebuie pornit 1-2 minute, ca uleiul să se fluidizeze, și pe urmă să-l golim. La umplerea cu uleiul nou să ținem cont, dacă schimbăm și filtrul de ulei. Nivelul de ulei trebuie sa fie între semnele de minim și maxim de pe joja de ulei. În fiecare zi, înaite de pornirea motorului, să verificăm nivelul de ulei. Filtrul de ulei, (dacă există), să-l schimbăm la intervalele recomandate de producătorul motorului.

 

                                                 
            La motocultoare schimbul uleiului din reductor se face la intervalele recomandate de producătorul utilajelor. Pentru acesta se folosește uleiul T90 sau alt ulei de cutie de viteze. La utilaje noi primul schimb se face după 5 ore de lucru, pe urmă la fiecare al doilea schimb de ulei de motor, adică 80-100 ore de lucru. La fiecare schimb de ulei de motor, să verificăm nivelul de ulei din reductor.

            Vaselina din angrenajul unghiular al motouneltelor de cosit se schimbă regulat, după 30-40 ore de lucru. Acesta trebuie umplut până la 3/4 din capacitate cu vaselină corespunzătoare. Să nu ne mulţumim doar cu faptul că am pus, ci să pisăm cu o surubelniţă vaselina, şi să ne convingem câtă vaselina a intrat în angrenaj.

            Controlul bujiei este deasemenea foarte important, foarte multe informaţii putem primi despre funcţionarea motorului. Bujia trebuie curăţată cu perie de sârmă după 40-50 ore de lucru. Se va verifica distanţa dintre poli, corespunzător cu caracteristicile tehnice ale motorului, adică trebuie să fie 0,5 sau 0,75 mm. Dacă distanţa este mai mare sau un pol este ars într-o anumită porţiune, bujia trebuie schimbată, conform recomandării din instrucţiunile motorului.

            Rodajul în gol al unui utilaj nou este interzis. Rodajul se face numai în sarcină, cu pauză de 10-15 minute după consumare fiecărei jumătăţi de rezervor de benzină. Se recomandă, după consumarea unui rezervor de benzină, să continuăm lucrul, numai după răcirea completă a motorului, (exceptând utilajele profesionale).

            La depozitare benzina trebuie golită din rezervor, să consumăm şi cea din carburator, şi să lăsăm motorul complet gol. Acumulatorul se dă jos de pe utilajele care dispun de acest dispozitiv, şi se depozitează la temperatura camerei. Utilajele se depozitează în încăperi uscate şi ferite de intemperii.

            Să nu uităm, cel mai bun utilaj este acela, care este bine întreţinut.

           

            Keszler Csaba  – SC Agro Pataki SRL